sobota, 31 października 2015

Nie bądźcie snobami. W sprawie Halloween, dziadów i innych

Dzień w zasadzie już dobiega końca, ale nie mogłam się powstrzymać przed napisaniem tych paru słów. Nie mogłam, bo mam poczucie, że muszę o tym napisać - następną okazję będę miała dopiero za rok ;) A szybkie zjechanie po tablicy na Facebooku utwierdza mnie w przekonaniu, że nie ma sensu tego odkładać.



Pewnie wielu z was widziało już facebookową akcję "Nie obchodzę Halloween", niektórzy pewnie dołączyli. Wiele osób pewnie natknęło się na posty głoszące wyższość słowiańskich Dziadów nad nowym świętem, które przyszło do nas z zachodu. W okolicach 31 października w internecie dosłownie roi się od takich treści. Właśnie one sprawiły, że w końcu nie wytrzymałam i musiałam to skomentować. Bo uważam to za straszliwie irytujące.

Wiecie co? To jest po prostu idiotyczny snobizm. Nie obchodzicie Halloween? Obchodzicie w tym czasie inne święto lub po prostu was to nie kręci? No i świetnie. Naprawdę, spoko. Ale serio uważacie się z tego powodu za lepszych? I czy w ogóle naprawdę uważacie to za taką istotną kwestię, wartą oburzania się i publicznych deklaracji na portalu społecznościowym? To, że niektórzy lubią raz do roku śmiesznie się przebrać i dobrze bawić? Bo raczej właśnie tym jest Halloween dla ludzi w Polsce - nie znam nikogo, kto traktuje to święto... wróć, kto w ogóle traktuje to jak święto. Zwykle jest to po prostu okazja do fajnej zabawy. Ludzie lubią się powygłupiać, więc chętnie skorzystają z okazji, kiedy się taka nadarza. Naprawdę to taki problem?

Miejcie trochę dystansu. W tym roku nie robiłam nic wielkiego, ale np. w zeszłym spotkałam się z koleżanką i wydrążyłyśmy dynię. Przebrałyśmy się i było sporo zabawy. Nie, nie uważam, żebym w ten sposób niszczyła polską kulturę. Właśnie dlatego, że mam do tego dystans i wiem, że to tylko zabawa. Nie, nie zachęcam nikogo do robienia tak samo. Zachęcam tylko do spojrzenia na tę kwestię z innej perspektywy - i pozwolenia innym bawić się w taki sposób, na jaki mają ochotę.

I jeszcze jedno - nie oszukujcie się, że w ten sposób bronicie polskiej tradycji. Tak naprawdę, jedyne, co w ten sposób robicie, to denerwujecie ludzi. Ciekawa jestem, swoją drogą, ilu z was faktycznie obchodzi Dziady ;>

PS
Miałam recenzować odcinki Doktora, jednak zmieniła mi się trochę koncepcja. Niedługo pewnie pojawi się jakieś podsumowanie po połowie sezonu.